Geplaatst op
Het is tegenwoordig lastig om een leven zonder digitale hulpmiddelen voor te stellen. In allerlei soorten branches en niches maakt men gebruik van softwareoplossingen om het dagelijks werkleven efficiënter en eenvoudiger te maken. Waar veel organisaties genoeg hebben aan een Enterprise Resource Planning-systeem, is voor klantgerichte bedrijven een CRM-systeem onmisbaar. Een Customer Relationship Management-systeem heeft als doel om alles omtrent klantrelaties in kaart te brengen en te optimaliseren. Vaak wordt gedacht dat enkel bedrijven in de privésector baat hebben bij een CRM-oplossing, maar ook in het onderwijs kan het van toegevoegde waarde zijn.
Het onderwijs wordt alsmaar digitaler. Scholen gebruiken software om roosters te ontwerpen en te beheren, een klasdagboek bij te houden en voor het beheer van lokalen, gebouwen en cijfers.
CRM-software in het onderwijs
In eerste instantie lijkt CRM-software niet helemaal bij het onderwijs te passen. In zekere zin is dat ook waar, want de software biedt niet veel ondersteuning voor het basis- en middelbare onderwijs. Echter, voor aanbieders in de particuliere sector is de situatie anders. Aanbieders van studieprogramma’s of andere vormen van educatie in het volwassenenonderwijs kunnen haar studenten technisch gezien als ‘klanten’ beschouwen. Particuliere onderwijsaanbieders moeten, net als andere particuliere bedrijven, nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten proberen te behouden.
In ons land wordt een deel van het onderwijs voor (jong)volwassenen bekostigd door de overheid, maar zeker niet allemaal. Voorbeelden hiervan zijn de NTI of LOI. Voor deze instellingen is het van cruciaal belang om haar doelgroep te kennen en ze zodoende zo veel mogelijk aan hun bedrijf te binden.
De rol van een CRM-database
Binnen een CRM-database worden alle belangrijke gegevens van klanten van het bedrijf beheerd. Omdat data ook wel de olie van de 21e eeuw wordt genoemd, is dit een centraal element van een CRM-systeem. Binnen de Customer Relationship Management-software kunnen bestaande klantgegevens worden geanalyseerd en geëvalueerd dankzij de bijbehorende analysetools. Dit geeft organisaties een 360-graden beeld van hun eigen klanten. Deze informatie kunnen ze gebruiken om interessante aanbiedingen te doen, de klantloyaliteit te vergroten en om optimaal te profiteren van cross-selling en upselling-opportuniteiten.
Over het algemeen worden de evaluaties gebruikt in verschillende gebieden van het bedrijf: marketing, sales en de klantenservice. In sales kan men de data bijvoorbeeld gebruiken om leads in kaart te brengen en op te volgen. Voor de klantenservice kan data interessant zijn om vraagstukken te beantwoorden. Ze kunnen bijvoorbeeld analyseren wat de meest gestelde vragen over een bepaalde opleiding zijn, zodat ze hier een FAQ-sectie voor op kunnen stellen. Hiermee speelt men direct in op een behoefte afkomstig uit de klant.
CRM-systeem implementeren
Mocht u dus als onderwijsinstelling overwegen om een CRM-systeem te implementeren, dan is het aan te raden om van tevoren de volgende zes stappen aan te houden. Voor een volledig beeld van de implementatiefase verwijzen wij u graag door naar het artikel: “De zes stappen van een CRM-implementatie”.
Stap 1: Acceptatie van het personeel. In deze stap moet u de toekomstige gebruikers bewust maken van de voordelen van het nieuwe systeem en hen betrekken in het gebruik ervan.
Stap 2: Data analyseren, opschonen en migreren. Het is belangrijk dat u ervoor zorgt dat u duidelijk in kaart brengt welke data overgeplaatst moet worden naar het nieuwe systeem.
Stap 3: Configuratie. In deze fase stelt u vast welke functionaliteiten van het systeem u gaat benutten en welke overbodig zijn. Als het systeem functies weergeeft die overbodig zijn, lijkt de interface onnodig complex en vermindert dit de gebruiksvriendelijkheid.
Stap 4: Processen in kaart brengen. Dit is in principe de laatste check voordat u het systeem daadwerkelijk gaat implementeren. Ga nog een laatste keer na of alles naar wens is en of het al uw gewenste processen gaat ondersteunen.
Stap 5: Integratie. De installatie van het systeem. U heeft van tevoren al vastgesteld of deze handmatig op uw server geïnstalleerd moet worden, of dat het via de cloud plaatsvindt.
Stap 6: Testfase. Het is gebruikelijk om het systeem eerst in een deel van het bedrijf te testen, voordat iedereen ermee aan de slag gaat. Het is een goed moment om eventuele bugs of problemen te signaleren, voordat het systeem bedrijfsbreed gebruikt gaat worden.
Op zoek naar een CRM-systeem voor uw onderwijsinstelling?
Wij raden u aan om op zoek te gaan naar een leverancier die bekend is met uw branche. Als onderwijsinstelling heeft u andere behoeften dan een andere sector. Ga dus het gesprek aan met een partner die kan leveren wat u nodig heeft.
Bent u benieuwd welke leverancier dit voor u kan realiseren? Raadpleeg dan de vergelijkingspagina op CRMoverzicht.nl om te bekijken wie u van dienst zou kunnen zijn.